علل جوش های صورت و تاثیر عسل برای رفع جوش ها

 

آیا تکرار شدن جوش صورت بیان گر موضوع خاصی است؟ جالب است بدانید که در طب سنتی شرقی، جای جوش صورت و کلا بدن نشانگر برخی بیماری ها بوده است. هرچند هنوز هم از این روش برای تشخیص استفاده می شود اما علم نوین هنوز نتوانسته آن را تایید یا رد کند. برای مثال در طب چینی گفته می شود که جوش زدن گوش دلیل کلیوی دارد یا جوش زدن گونه مربوط به کبد است. با این حال باید به دنبال برخی یافته های علمی در این زمینه باشیم.

به همان اندازه که از شنیدن آن ناامید شدیم که هیچ مبنای علمی پشت این ادعاها نیست، تلاش کردیم این ادعاها را اصلاح کنیم و یک نقشه صورت دیگر با توجه به مدارک علمی به وجود آوریم. این یعنی شما می توانید برخی از اطلاعات علمی را نیز در این زمینه پیدا کنید.

در این مطلب تلاش شده تا معنا و مفهوم برخی از انواع جوش هایی که روی بدن شما به ویژه صورت می زند را کشف کنید. اگرچه این اطلاعات به صورت دقیق و علمی اثبات نشده اند؛ اما مبنای علمی دارند. تحقیقات بالینی قابل قبولی در این زمینه ها انجام شده که نشان می دهد با شناخت چنین جوش ها و آکنه هایی می تواند به رفع بیماری های احتمالی کمک کند.

اگر می خواهید از عسل طبیعی برای کمک به رفع اکنه استفاده کنید، حتما نوع جوش و علت جوش را مشخص کنید. مطالعه این مطلب گام ابتدایی برای رفع جوش به کمک مواد طبیعی است؛ چراکه علت بروز جوش تا حدودی مشخص می شود.

جوش در اطراف خط رویش مو
جوش های اطراف خط رویش مو روی پیشانی معمولا با نام جوش های چرب شناخته می شوند. لایه ضخیمی از روغن که معمولا موادی معدنی بر پایه روغن هستند که توسط مو تولید می شوند. این اجزا از خروج طبیعی روغن و از فولیکول های مو جلوگیری می کنند و این جلوگیری باعث به وجود آمدن جوش می شود.

اگر شما به صورت روتین با جوش های پیشانی برخورد می کنید، بهترین راه این است که استفاده از روغن های سر را متوفق کنید. اگر نمی توانید، حداقل بعد از استفاده صورت خودتون را بشویید یا تلاش کنید از شامپو های شفاف کننده استفاده کنید. معمولا محصولات غیر کمدوژنیک در بازار پیدا می شوند.

زمانی که دارید از اسپری های مو یا شامپوهای خشک استفاده می کنید، حتما پوستتان را با دست یا پارچه شست و شو بپوشانید.

به طور خلاصه برای جلوگیری از این جوش ها و رفع آن ها می توان این توصیه ها را عملی کرد:

*    از محصولات غیر کمدوژنیک استفاده کنید که کره شکلات، مواد رنگی، مواد چسبنده و ... نداشته باشند.
*    از شامپو های شفاف کننده استفاده کنید تا منافذ پوست را تمیز و همه چیز را پاک سازی کنند
*    زمانی که از اسپرس های مو و شامپو های خشک استفاده می کنید از پوست خودتان با استفاده از دست یا پارچه محافظت کنید


آکنه های ایجاد شده در گونه
این فقط مشکل باکتریایی حاد درون بدن نیست. ممکن است ردی از E.coil یا دیگر باکتری ها را روی گوشی تلفن همراه خودتان هم پیدا کنید. هر وقت که گوشی موبایل را روی صورتتان می گیرید، باکتری ها را روی پوستتان پخش می کنید. این کار به طور بالقوه باعث گسترش جوش روی پوستتان می شود.
به وجود آمدن جوش ها روی یک طرف از صورتتان ممکن است به خاطر آلودگی گوشی، روبالشتی و بقیه عادت های شما مثل لمس کردن صورتتان باشد. اینکه دقیقا جوش ها کجای صورتتان قرار دارد، این احتمال را بیشتر یا کمتر می کند.

تمیز کردن تلفن همراه یا حتی گوشی تلفن خانه به طور معمول با دستمال مرطوب ضد عفونی کننده می تواند شیوع جوش رو به حداقل برساند. اگر شما به خاطر کارتان پیوسته با گوشی سر و کار دارید، می توانید یک هدست بی سیم تهیه کنید. همچنین حداقل هفته ای یکبار روبالشتی خود را درون ماشین لباسشویی با استفاده از مواد آنتی باکتریال بشویید.

به طور خلاصه می توان گفت که برای رفع جوش و آکنه گونه این نکات کاربردی به نظر می رسد:

*    قبل از هر استفاده گوشی خود را تمیز کنید
*    گوشی موبایل را همراه خودتان به دستشویی نبرید
*    حداقل هفته ای یکبار روبالشتی خود را عوض کنید یا بشویید


جوش های ایجاد شده روی فک و چانه
طبقه بندی صورت در اینجا در حقیقت دقیق است. دلیل جوش روی چونه و فک ممکن است به خاطر نوسانات منابع هورمونی باشد. که مفهوم آن ایراد سیستم غدد درون ریز خواهد بود. این معمولا یک نتیجه از مقدار زیاد آندروژن ها است که تحریک بیش از حد غدد روغنی و گرفتگی منافذ را به دنبال دارد. هورمون ها می توانند به علت چرخه قائدگی (یک هفته قبل از دوره قائدگی شما) یا به علت تعویض یا شروع داروی یک داروی ضد بارداری موج بزنند. ژل رویال در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

بالانس نبودن هورمون ها ممکنه به عادت های غذایی مربوط باشند. شما ممکن است شنیده باشید که چطور رژیم غذایی روی جوش ها اثر می گذارند. ولی مطالعات نشان داده اند که همبستگی کمی بین این دو وجود دارند.در عوض، برخی از محققین باور دارند که سلامت روده روی منابع جوش تاثیر گذارند. زیرا که میزان هورمون های شما را تغییر می دهد. به خصوص اگر شما غذاهای پرکربوهیدرات یا لبنیاتی که به آنها هورمون اضافه شده است مصرف کنید. شاید به همین علت است که توصیه هایی مبنی بر مصرف عسل برای تقویت روده و رفع مشکلات روده ای وجود دارد.

نگاهی به عادات غذایی خودتان بیاندازید و ببینید اگر مصرف مواد قندی، نان سفید، غذاهای فراوری شده و لبنیات را کم کنید می تواند در کاهش جوش ها تاثیر گذار باشد.عسل را جایگزین شکر سفید و شکر قهوه ای کنید. همین عامل می تواند کمک بزرگی برای جلوگیری از جوش صورت باشد.

متخصص پوست شما هم می تواند با تهیه و شخصی سازی کردن یک استراتژی موثر در مبارزه با جوش های سمج به شما کمک کند. برخی روش های طب سنتی که توسط متخصصان پوست ارائه می شود، گزینه هایی بی نظیر برای مقابله با جوش در ناحیه فک و چانه هستند.

به طور خلاصه می توان از روش های زیر برای مقابله با جوش فک و چانه استفاده کرد:

*    رژیم غذایی تان رو مورد بررسی قرار بدهید. ببینید اگر نیاز هست مقدار کمتری لبنیات و غذا های فراوری شده استفاده کنید. همچنین بهتر است از عسل به جای شکر استفاده کنید.
*    در اطلاعات برند های غذایی تحقیق کنید و ببینید که آیا هورمون به غذا های خود اضافه می کنند؟ از خوردن این هورمون ها مضر  اجتناب کنید
*    برای درمان جوش های سمج به متخصص پوست مراجعه کنید


جوش و آکنه روی پیشانی و دماغ
اگر شما در ناحیه T صورت خودتان جوش دارید، به استرس و روغن فکر کنید. یک تحقیق جامع روی 160 نفر از دانشجویان پسر در سنگاپور مشخص کرد که استرس زیاد تاثیری روی تولید روغن ندارد، ولی میتواند مشکلات جوش را جدی تر کند. یک تحقیق دیگر که در یک مجله غیر انتفاعی دیگر منتشر شد نشان داد که مردانی که خسته از خواب بیدار می شوند بیشتر جوش می زنند.

پس اینطور به نظر می رسد که استرس و خواب یک چرخه چسبنده را به همراه جوش آغاز می کنند. اگر شما یک الگو را مشاهده کردید، قبل از خواب از دارو استفاده کنید یا خوب خوابیدن را تمرین کنید. گوش دادن به موسیقی یا ورزش کردن حتی برای یک دقیقه روش هایی طبیعی برای کاهش استرس هستند.

به خاطر داشته باشید که به پیشانی خود دست نزنید. یک آدم به طور معمول روزانه 100 بار به صورت خودش دست میزند و روغن ها و کثیفی ها را پخش و مستقیما به سمت منافذ پوست می برد. اگر شما پوست چرب دارید، می توانید از شوینده هایی حاوی سالیسیک اسید برای کاهش چربی ها استفاده کنید. البته این خیلی اهمیت دارد که که از شوینده هایی مطابق نوع پوست خودتون استفاده کنید.


سخن آخر !
نقشه برداری از نقاط جوش صورت میتواند خیلی به واضح شدن دلایل جوش شما کمک کند. ولی این نمی تواند یک راه حل کلی برای تمام مشکلات باشد. بعضی از اسیدهای تمیز کننده منافذ به عنوان تونر خیلی خوب عمل می کنند. اگر می خواهید از شوینده های قبلی خود استفاده کنیدف در روتین پوستی خود استفاده از دارو های تلفیق شده با اسید را فراموش نکنید. استفاده از ژل رویال و عسل طبیعی نیز برای درمان بسیاری از جوش های صورت معجزه می کنند.


منبع »  www.healthline.com/health/beauty-skin-care/pimple-acne-face-map